سالها است که در بسیاری از کشورها، جریان آموزش براساس پرسشهای کودکان طراحی و برنامهریزی میشود. بهعبارت دیگر این امکان به کودکان داده شده است که نیازهای خود را براساس پرسشها مطرح کنند تا در جریان آموزش معلمها بتوانند نیازها را شناسایی کنند و سپس نوع محتوای آموزشی را براساس پرسشهای کودکان تهیه کنند.
در این مسیر به شیوههای گوناگون سعی میشود تا کودکان پرسشهای خود را با برنامهریزان و معلمها در میان بگذارند. بهعبارت دیگر پرسشهای کودکان سرآغاز جریانهای آموزشی میشود. بدینترتیب برنامهریزان آموزشی در مییابند که کودکان به چه فکر میکنند؟ چه چیزهایی برای آنها مهم است؟ چه بخشهایی از زندگی برایشان در ابهام است؟ و دوست دارند دربارهی چه چیزهایی بدانند و تا کجا بیشتر بدانند؟ و درنهایت برنامهها و محتوای درسی خود را براساس این پرسشها سازماندهی میکنند.
#نگاهی_به_پرسشهای_کودکان، #مؤسسهی_پژوهشی_کودکان_دنیا، #نشرقطره، ص ۹