بازگشت ماهی‌های پرنده

#بازگشت_ماهی‌های_پرنده، #آتوسا_افشین‌نوید، #آگه

داستان کتاب برای من و هم‌نسلان من جذابه چون با هر اشاره‌‌ی نویسنده هزار خاطره در ذهنمون تداعی می‌شه و قاعدتا هم‌ذات‌پنداری بالایی با راوی سلام خواهیم داشت؛ اما برای من این سوال وجود داره که آیا نسل‌های قبل و بعد از ما هم با کتاب ارتباط برقرار می‌کنند؟ به نظرم نسل‌های قبل و بعد از ما نمی‌تونن با کتاب ارتباط برقرار کنند که بخش زیادیش به توان پایین نویسنده برمی‌گرده. البته اواخر کتاب قلم نویسنده کمی پخته‌تر شده بود و مثلا توصیف رفتن یک عزیز به سفر راه دور قوی و خوب از کار دراومده بود. کتاب برای من یادآور دوران سختی بود که کشیده‌ام، دوران ترس، مرگ و .... کاش کودکی به‌تری داشتیم، کاش کسی وسط اون همه ماجرا به ما هم فکر می‌کرد. امتیاز: ۷ از ۱۰.

(خطر لو رفتن داستان (اسپویل))

ترلان شروع دوران نوجوانی خود را با شروع درگیری و جنگ به یاد می‎آورد؛ یادآوری مدرسه و شعارها، خانه و مخفی‌گاه‌ها و شهر افسرده‌ای با آرمان‌هایش. ترلان از روزهای جنگ، ترس، بلاتکلیفی و شادی مخصوص به خودش و روزهای پس از جنگ که امیدهای نصفه‌جان را سرکوب می‌کرد، سخن می‎گوید و به عنوان یک مهاجر، نقشی جز یک تماشاچی مبهوت در برابر این خاطرات ندارد.
خانم مهدوی که در مدرسه با تمام حماقتش ترلان را عذاب می‌دهد، عشق نوجوانانه‌ی ترلان به عتیق افغانی، اختلاف نظر ترلان با پدرش در نوجوانی و جوانی و پشیمان شدن از اختلاف‌ها و تنها گذشتن پدرش در میان‌سالی و برگشت به ایران، اختلاف نظرهای اطرافیان با هم، مشکلات و سختی‌های زمان جنگ، سوالات زیادی که در ذهن نسل میان‌سال ام‌روز در مورد جنگ وجود داره، مهاجرت و برگشت و ... مطالبی هستند که در داستان به‌شون پرداخته شده.

بازگشت ماهی‌های پرنده

همیشه همه‌چیز درست زمانی تمام می‌شود که تو آمادگی‌اش را نداری. همیشه گیج و گنگ برمی‌گردی خانه. تمام راه به خودت می‌گویی دوست داشتن یعنی این‌که برای خوش‌بختی دیگری از خودت بگذری و تمام راه اشک امانت نمی‌دهد. به خانه که می‌رسی خودت را روی تخت رها می‌کنی و در فاصله‌ی چرت‌هایی که مثل مرگ موقت تو را برای لحظاتی کوتاه از تحمل زجر دوری نجات می‌دهد به یاد می‌آوری هرگز مهم‌ترین حرف‌هایی که باید می‌زدی را نزده‌ای. به‌اندازه‌ی کافی به مسافرت نگفته‌ای چقدر دوستش داشته‌ای. به‌اندازه‌ی کافی برای نگه‌داشتنش نجنگیده‌ای از همه بدتر شک داری او در دنیای تازه‌اش واقعاً خوش‌بخت‌تر باشد.
شوک گسستن بعد از چند روز فرو می‌نشیند. چشمت به جای خالی مسافرت عادت می‌کند. گوشت به دریافت‌نکردن طنین صدایش در حریم تنت خو می‌گیرد. شامه‌ات ناپدیدشدن آرام‌آرام عطر تنش را می‌پذیرد، بی‌آن‌که حفره‌ی خالی در سینه‌ات به فقدان قلبت عادت کرده باشد. روزها می‌گذرد و تو می‌مانی و صلیب رنج فراقی که باید هر روز و هر ساعت بر شانه‌هایت حمل کنی.
این تنها آیینی‌ست که من در تمام زندگی‌ام به آن وفادار بوده‌ام. آیین کندن از آن‌هایی که دوست‌شان داشته‌ام یا دوستم داشته‌اند. آیین راهی‌کردن‌شان به سرزمینی دیگر.

#بازگشت_ماهی‌های_پرنده، #آتوسا_افشین‌نوید، #آگه، ص ۳۶۳

بازگشت ماهی‌های پرنده

ایمیل الیاس را برای یگانه خواندم و پرسیدم نظرش در مورد بی‌طرفی چیست. یگانه بلافاصله گفت به نظرش هر انقلابی احمقانه است؛ هر انقلابی در هر دوره‌ی تاریخی، در هر سرزمینی، تحت هر شرایطی. برای حرفش دلیل هم داشت. می‌گفت جایی که آزادی انتخاب خدشه‌دار شود یعنی یک پای کار اساساً می‌لنگد و همین‌که در شرایطِ انقلاب، آزادیِ انتخابِ گزینه‌ی بی‌طرفی را نداری یعنی در مسیر حرکتی قهقهرایی افتاده‌ای.

#بازگشت_ماهی‌های_پرنده، #آتوسا_افشین‌نوید، #آگه، ص ۲۲۶

بازگشت ماهی‌های پرنده

لحظه‌هایی در تاریخ هر کشور هست برگشت‌ناپذیر، که اگرچه گاهی فقط در حاشیه‌ی زندگی توست اما تمام زندگی‌ات را و گاهی زندگی نسل‌های بعدت را تعریف می‌کند. لحظه‌هایی که به هیچ قیمتی نباید آن را از دست داد.

#بازگشت_ماهی‌های_پرنده، #آتوسا_افشین‌نوید، #آگه، ص ۲۰۶

بازگشت ماهی‌های پرنده

حرام‌زاده‌تر از زندگی، خودش است. درست در لحظاتی که فکر می‌کنی از پس بحرانی برآمده‌ای و خودت را جمع‌وجور کرده‌ای همه‌چیز با تلنگری به‌هم می‌ریزد و زندگی به ریشت می‌خندد.

#بازگشت_ماهی‌های_پرنده، #آتوسا_افشین‌نوید، #آگه، ص ۲۹۳

روز هشتم ربیع الاول (2 مهر)

سال دويست ‏وشصت شهادت حضرت عسگرى عليه السّلام واقع شد،و حضرت صاحب الامر صلوات اللّه عليه به منصب جليل‏ امامت نايل گرديد،زيارت اين دو بزرگوار در اين روز بسيار مناسب است.

منبع: کلیات مفاتیح الجنان, حاج شیخ عباس قمی (ره)

التماس دعا

روز اول ربیع الاول (26 شهریور)

علما فرموده‏ اند،براى شكر نعمت سلامتى رسول خدا و امير المؤمنين صلوات اللّه عليهما،مستحبّ است روزه بدارند.

منبع: کلیات مفاتیح الجنان, حاج شیخ عباس قمی (ره)

التماس دعا

بازگشت ماهی‌های پرنده

آدمی در مواجهه با پلیدی‌های بزرگ، حساسیتش را به پلیدی‌های کوچک از دست می‌دهد. این‌گونه است که ذهن گرفتار شر بزرگ کم‌کم به دیدن سبعیت‌های ریز عادت می‌کند، آن‌ها را محصول همان شر بزرگ می‌بیند، به موجودیت‌شان حقانیت می‌بخشد و آن‌هایی که به شرهای کوچک فعلیت می‌بخشند را قربانیان شر بزرگ می‌خواند. حتا برای ازبین‌بردن شر بزرگ دست به دامن همان شیطان‌های کوچک می‌شود بی‌آن‌که بداند برنده‌ی این جدال کسی جز همان بچه‌گرگ‌های قربانی نیستند و به این ترتیب شر بزرگ را با شری بزرگ‌تر و فسادی پابرجاتر جایگزین می‌کند.

#بازگشت_ماهی‌های_پرنده، #آتوسا_افشین‌نوید، #آگه، ص ۱۲۳

ماری استوارت (تراژدی در پنج پرده)

#ماری_استوارت_(تراژدی_در_پنج_پرده)، #فریدریش_فون_شیلر، ترجمه #محمدعلی_شیشه‌چی، #نشر_ثالث

نمایش‌نامه‌ی ماری استوارت من را خیلی جذب نکرد و به نظرم متوسط بود. امتیاز: ۳ از ۱۰.

(خطر لو رفتن داستان (اسپویل))

ملکه الیزابت دچار تردید است که حکم ماری استوارت را صادر کند یا خیر. و چه‌طور حکم اعدام را با کم‌ترین هزینه صادر کند و آیا شخصا این حکم را صادر کند یا خیر.

روز بیست و هشتم ماه صفر (23 شهریور)

مشهور ميان علماى اماميه آن است كه وفات حضرت سيّد انبياء صلّى اللّه عليه و آله در روز بيست و هشتم ماه صفر واقع شد و شيخ طوسى و جمعى ديگر گفته‌اند كه شهادت حضرت امام حسن مجتبى عليه السّلام نيز در اين روز واقع شد، پس قيام به مراسم تعزيۀ اين دو بزرگوار و زيارت ايشان از نزديك و دور مناسب است.

منبع: زاد المعاد علامه محمد باقر مجلسی

التماس دعا

نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر (22 شهریور)

بدان كه در ميان عوام بلكه خواص نحوست چهارشنبۀ آخر ماه صفر شهرت دارد و در كتب معتبر عامّه و خاصّه خبرى كه دلالت كند بر اين، به نظر نرسيده و احاديث در نحوست مطلق چهارشنبه، خصوصا چهارشنبۀ آخر هرماه وارد شده است و چون اين ماه بنابر اسبابى كه مذكور شد فى الجمله نحوستى دارد، ممكن است كه چهارشنبه آخر آن از ساير چهارشنبه‌هاى ديگر نحوستش بيشتر باشد. اگر در آن روز از قبيل احتراز از طيره استدفاع بلايا به تصدّقات و ادعيه و استعاذات كه از ائمّه -صلوات اللّه عليهم- وارد شده است بكنند و توكّل نمايند بر جناب مقدّس الهى كه آن كفارۀ طيره است مناسب است و اگر بلايى متوجّه باشد به اينها دفع مى‌شود، نه آن‌كه به روش جهال عجم متابعت مجوسان كنند و به لهو و لعب و سرور و ساز و اعمال قبيحه مشغول شوند كه موجب مزيد استحكام قضاهاى آسمانى و تقديرات ربّانى گردد.

منبع: زاد المعاد علامه محمد باقر مجلسی

التماس دعا

کی بود، کی بود؟ (چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می‌کنیم؟) Mistakes were made (but not by me)

#کی_بود،_کی_بود؟_(چرا_و_چگونه_اشتباهاتمان_را_توجیه_می‌کنیم؟) #Mistakes_were_made_(but_not_by_me)، #کرول_توریس و #الیوت_آرونسن، مترجم #سما_قرایی، #نشر_گمان

موضوع کتاب توجیه کردن اشتباهاتمان توسط خودمان است. کتاب خوب و مفیدی است. ایراد بزرگی که ما داریم و معمولا مسئولیت اشتباهاتمان‌ را نمی‌پذیریم و سعی می‌کنیم مسئولیت اشتباهاتمان را به گردن دیگران بیندازیم. امتیاز: ۷ از ۱۰.

کی بود، کی بود؟ (چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می‌کنیم؟) Mistakes were made (but not by me)

پژوهشگران حافظه عاشق این نقل قول از نیچه هستند: "حافظه‌ام می‌گوید: "من این کار را کرده‌ام." غرورم می‌گوید: "نه، ممکن نیست من این کار را کرده باشم." غرور کوتاه نمی‌آید و حافظه تسلیم می‌شود."

#کی_بود،_کی_بود؟_(چرا_و_چگونه_اشتباهاتمان_را_توجیه_می‌کنیم؟) #Mistakes_were_made_(but_not_by_me)، #کرول_توریس و #الیوت_آرونسن، مترجم #سما_قرایی، #نشر_گمان، ص ۱۱۱

کی بود، کی بود؟ (چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می‌کنیم؟) Mistakes were made (but not by me)

با توجه به اینکه همه ما نقاط کوری در افق دیدمان داریم، بزرگ‌ترین امیدمان برای اصلاح به این است که اطمینان حاصل کنیم در تالار آینه‌ها نیستیم؛ در تالاری که در آن تنها تصاویر مخدوش خواست‌ها و باورهایمان را تماشا می‌کنیم. ما (در مقابل بله‌قربان‌گوها) به چند نه‌قربان‌گوی معتمد در زندگی‌مان نیاز داریم؛ به منتقدانی که مشتاق ترکاندن حباب توجیه‌های ما باشند و اگر خیلی از واقعیت دور شدیم، ما را به آن بازگردانند. این مسئله به‌ویژه برای کسانی که در قدرتند اهمیت بسزایی دارد.

#کی_بود،_کی_بود؟_(چرا_و_چگونه_اشتباهاتمان_را_توجیه_می‌کنیم؟) #Mistakes_were_made_(but_not_by_me)، #کرول_توریس و #الیوت_آرونسن، مترجم #سما_قرایی، #نشر_گمان، ص ۱۰۳

کی بود، کی بود؟ (چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می‌کنیم؟) Mistakes were made (but not by me)

همیشه کسانی سنگ اول را به خانه شیشه‌ای دیگران پرت می‌کنند که روزی دلشان می‌خواسته و نزدیک بوده بروند در خانه‌ای شیشه‌ای زندگی کنند.

#کی_بود،_کی_بود؟_(چرا_و_چگونه_اشتباهاتمان_را_توجیه_می‌کنیم؟) #Mistakes_were_made_(but_not_by_me)، #کرول_توریس و #الیوت_آرونسن، مترجم #سما_قرایی، #نشر_گمان، ص
۵۹

کی بود، کی بود؟ (چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می‌کنیم؟) Mistakes were made (but not by me)

"یک ملت بزرگ مثل یک انسان بزرگ است:
وقتی اشتباه می‌کند، می‌فهمد که اشتباه کرده.
وقتی فهمید، اشتباهش را می‌پذیرد و به گردن می‌گیرد.
وقتی پذیرفت، آن را تصحیح می‌کند.
و آنهایی را که اشتباه‌هایش را گوشزد می‌کنند خیرخواه‌ترین
آموزگارانش به شمار می‌آورد."
لائو تسه

نقل شده در #کی_بود،_کی_بود؟_(چرا_و_چگونه_اشتباهاتمان_را_توجیه_می‌کنیم؟) #Mistakes_were_made_(but_not)_by_me، #کرول_توریس و #الیوت_آرونسن، مترجم #سما_قرایی، #نشر_گمان، ص ۵

سرزمین سحرآمیز مجموعه اول (جلدهای ۱ تا ۵) سرزمین سحرآمیز ۲ سفر به قصر آتشفشان

#سرزمین_سحرآمیز_مجموعه_اول_(جلدهای_۱_تا_۵) #سرزمین_سحرآمیز_۲
#سفر_به_قصر_آتشفشان، #تونی_ابت، مترجم: #پریسا_همایون‌روز، #کتاب‌های_بنفشه #واحد_کودکان_و_نوجوانان_موسسه_انتشارات_قدیانی

کمی به‌تر از کتاب قبلی (پله‌های مخفی) بود که از این نویسنده خواندم، ولی هنوز هم نظرم اینه که این کتاب فقط برای کودکان مناسبه. امتیاز: ۲ از ۱۰.

(خطر لو رفتن داستان (اسپویل))

"اریک"، "جولی" و "نیل" سعی دارند جواهر جادویی دزدیده شده‌ی "شاه‌زاده کیاه" را به او بازگردانند. جواهر جادویی توسط لرد اسپار ربوده شده و در قصر او واقع در یک آتش‌فشان مخفی است، آن‌ها متوجه می‌شوند که اسپار هیولاست و با شستن خودش در برکه ظاهرش را عوض می‌کند، در ضمن فهمیدند که مادر شاه‌زاده کیاه هم زنده است.

سرزمین سحرآمیز مجموعه اول (جلدهای ۱ تا ۵) سرزمین سحرآمیز ۱ پله‌های مخفی

#سرزمین_سحرآمیز_مجموعه_اول_(جلدهای_۱_تا_۵)
#پله‌های_مخفی، #تونی_ابت، مترجم: #پریسا_همایون‌روز، #کتاب‌های_بنفشه #واحد_کودکان_و_نوجوانان_موسسه_انتشارات_قدیانی

کتاب جالبی برای سن بزرگ‌سال نیست و به نظرم فقط برای همان سن کودک مناسب است. امتیاز: ۰ از ۱۰.

(خطر لو رفتن داستان (اسپویل))

سه تن به نام‌های "اریک"، "جولی" و "نیل" شخصیت‌های اصلی هستند. زیر راه‌پله‌ی زیرزمین خانه‌ی "اریک"، یک پستوی مخفی وجود دارد. آن‌جا، قدیم و خاک گرفته و بسیار معمولی است. اما وقتی "اریک"، "جولی" و "نیل" با یک‌دیگر وارد آن اتاق تاریک می‌شوند، چیزی باورنکردنی اتفاق می‌افتد؛ نوری درخشان و سپس راه‌پله‌ای به رنگ رنگین‌کمان ظاهر می‌شود. بچه‌ها به محض این که از نخستین پله به سوی دنیای اسرارآمیز دِرون پایین می‌روند، درمی‌یابند که تنها جادو و حوادث خطرناک در انتظارشان است.

۱۶ مهر مهر روز،جشن مهرگان

مهرگان

Mehregan Table Persian Festival of Autumn in Holland Photo by Persian Dutch Network 2011.jpg

میز �مهرگان� در جشن مهرگان ایرانیان هلند، ۲۰۱۱

ادامه نوشته

رقص اژدها رمان‌های سه‌گانه جان کریستوفر (مجموعه دوم)

#رقص_اژدها، #رمان‌های_سه‌گانه‌_جان_کریستوفر_(مجموعه_دوم)، #جان_کریستوفر، مترجم: #مهرداد_مهدویان، #کتابهای_بنفشه، #واحد_کودکان_و_نوجوانان_مؤسسه_انتشارات_قدیانی

در هفت رمانی که من از "جان کریستوفر" خواندم یک ایراد مشترک وجود داشت به این صورت که در تمام لحظه‌هایی که به نوعی به قهرمانان داستان حمله می‌شد هیچ توضیحی داده نمی‌شد و قهرمانان در موقعیتی دیگر مثلا در زندان در حالی که مثلا دست‌وپایشان بسته شده بود به هوش می‌آمدند، این موضوع شاید برای یکی دوبار اشکالی نداشته باشد ولی تکرارش جالب نیست. ایراد دیگر هم این بود که در به‌خصوص در این کتاب خیلی جاها شبیه به سفرهای مارکوپولوی بچه‌گی ما می‌شد که یه دفعه از وسط انیمیشن وارد فضای مستند و نقل تاریخ می‌شد. امتیاز: ۳ از ۱۰.

(خطر لو رفتن داستان (اسپویل))

قهرمانان داستان، براد و سایمون بعد از گشتن نیمی از دنیا، با دیدن معبدی چینی در آمریکای نامتمدن، کنج‌کاو می‌شوند تا از راز آن سر در بیاورند. آن‌ها به عنوان برده با کشتی به شرق برده می‌شوند. آن‌ها در معبدی ساکن می‌شوند و قهرمانان به مشکلاتی برمی‌خورند. داستان با تصمیم‌گیری براد و سایمون درباره‌ی این‌که به دنیای خود بازگردند یا به ماجراجویی در دنیاهای موازی ادامه دهند، و این‌که تصمیم می‌گیرند به دنیای موازی دیگری قدم بگذارند به پایان می‌رسد.

روز اربعین (15 شهریور)

روز اربعين و به قول شيخ مفيد و شيخ طوسى روز بازگشت خانواده حضرت حسين عليه السّلام از شام به مدينه،و روز ورود جابر بن عبد اللّه انصارى به كربلا براى زيارت امام حسين عليه السّلام است،و جابر نخستين زائر آن حضرت پس از شهادت ايشان است،و زيارت حضرت سيّد الشهداء عليه السّلام در اين روز مستحبّ است.از حضرت عسگرى عليه السّلام روايت شده: نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است:بجا آوردن پنجاه‏ويك ركعت نمازهاى واجب و نافله در شب‏وروز،زيارت اربعين،انگشتر به دست راست نمودن،و در سجده جبين را بر خاك گذاشتن،و بلند گفتن«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم»شيخ در كتاب«تهذيب» و«مصباح»زيارت خاص اين روز را از امام صادق عليه السّلام نقل كرده كه ما ان شاء اللّه در باب زيارات خواهيم آورد.

منبع: کلیات مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی (ره)

التماس دعا

در جست‌وجوی آلاسکا

#در_جست‌وجوی_آلاسکا، #جان_گرین، ترجمه‌ی #فاطمه_جابیک، #نشر_میلکان

داستان کتاب در فضای نوجوانان انگلیسی در سنین دبیرستان می‌گذشت ولی به نظر من این فضا بیش‌تر با جوانان ایرانی در سال‌های اول دانش‌گاه شباهت داشت به همین دلیل به نظرم کتاب برای کشور ایران مناسب سن نوجوانان نیست. در کل کتاب، کمی به‌تر از متوسط بود. داستان کمی به مساله‌ی وجود و یا عدم‌وجود دنیای پس از مرگ می‌پردازد. بر اساس اتفاق اصلی داستان، داستان به دو بخش قبل و بعد تقسیم می‌شود که تقریبا هر بخش نیمی از کتاب را تشکیل می‌دهد. امتیاز: ۵ از ۱۰.

(خطر لو رفتن داستان (اسپویل))

مایلز پاج هالتر از زنده‌گی امن خود در خانه خسته شده است. تمام زنده‌گی مایلز بدون اتفاقی خاص سپری شده و علاقه‌ی شدیدش به آخرین سخنان چهره‌های برجسته، فقط و فقط او را نسبت به تجربه‌ی ماجراجویی، مشتاق‌تر کرده است. مایلز به دنیای گاهاً دیوانه‌وار و پرماجرای مدرسه‌ی شبانه‌روزی کلور کریک قدم می‌گذارد و زنده‌گی‌اش کاملاً با گذشته متفاوت می‌شود، زیرا در این مدرسه، آلاسکا یانگ حضور دارد؛ دختری جذاب، باهوش، بامزه، کله‌شق و بسیار شگفت‌انگیز. آلاسکا خودش به تنهایی یک ماجراجویی بزرگ به حساب می‌آید. این دختر، مایلز را به جهان خود می‌کشاند و قلب او را می‌رباید... در اواسط داستان آلاسکا در اثر یک تصادف شدید جان خود را از دست می‌دهد.

در جست‌وجوی آلاسکا

آخرین کلمات فرانسوا رابله: "من به جست‌‌وجوی شاید بزرگ می‌روم."

#در_جست‌وجوی_آلاسکا، #جان_گرین، ترجمه‌ی #فاطمه_جابیک، #نشر_میلکان، ص ۲۶۰