نماز شب دهم ماه شعبان (۱ اسفند)

در روايت منقول از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:

هركس در شب دهم ماه شعبان چهار  ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب»  یک  بار و آية الكرسى  یک  بار و سوره‌ى «إِنّا أَعْطَيْناكَ اَلْكَوْثَرَ»   سه  بار-بخواند،

خداوند به فرشتگان مى‌فرمايد: براى كسى كه اين نماز را خوانده است صد هزار عمل نيك بنويسيد و صد هزار  درجه او را بالا ببريد

و صد هزار  در را به روى او بگشاييد و هرگز آن‌ها را نبنديد و نيز او و پدر و مادر او و همسايگانش آمرزيده مى‌گردند.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

هنر شنیدن صدای قلب

یک جمله پدرم را نمی‌توانم فراموش کنم،
"هیچ کاری، خوب یا بد، وجود ندارد که یک آدم نتواند انجامش بدهد."
پدر معتقد بود مادر اشتباه می‌کند، پدر معتقد بود هر انسانی هر کاری را می‌تواند انجام دهد و ما نمی‌توانیم فکر کنیم چون آدمی را می‌شناسیم و او را آدم خوبی می‌دانیم، پس آن آدم توانایی انجام کارهای بد را ندارد. منظور پدر این نبود که باید نسبت به انسان‌ها بدبین باشیم، برعکس می‌گفت اگر از آدم‌ها فقط انتظار اعمال خوب و درست نداشته باشم و به آن‌ها حق اشتباه کردن هم بدهیم، آن‌وقت از کسی مأیوس و ناامید نمی‌شویم، پدر معتقد بود غیر از این باشد نگاهمان به انسانیتِ انسان‌ها، نگاهی تحقیرآمیز خواهد بود.

#هنر_شنیدن_صدای_قلب، #جان_فیلیپ_سِندکِر، مترجم: #نیکی_فیروزکوهی، #انتشارات_شالگردن، ص ۱۶۲

نماز شب نهم ماه شعبان (۳۰ بهمن)

در حديث منقول از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:

هركس در شب نهم ماه شعبان  چهار  ركعت نماز-در هر ركعت �فاتحة الكتاب�  یک  بار و سوره‌ى �إِذٰا جاءَ نَصْرُ اَللّهِ وَ اَلْفَتْحُ� ده بار-بخواند،

قطعا خداوند بدن او را بر جهنم حرام مى‌گرداند و در برابر هر آيه، ثواب دوازده شهيد از شهداى �بدر� و ثواب دانشمندان را به او عطا مى‌كند.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

نماز شب هشتم ماه شعبان (۲۹ بهمن)

در حديثى به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:

هركس در شب هشتم ماه شعبان  دو  ركعت نماز-در ركعت اول «فاتحة الكتاب» یک بار و آيه‌ى آمَنَ اَلرَّسُولُ ... را تا آخر  پنج بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» پانزده بار-بخواند،

و در رکعت دوم «فاتحة الكتاب» یک  بار و آیه­ «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ » یک بار و «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» پانزده بار؛

اگر به اندازه‌ى خار و خاشاك كف دريا گناه داشته باشد، پاكيزه از دنيا مى‌رود و گويى كه تورات، انجيل، زبور و فرقان [قرآن]را قرائت كرده است.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

فضیلت روزه و زیارت امام علی (ع) در روز هفتم شعبان (۲۹ بهمن)

شيخ به سند معتبر از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام در روز هفتم ماه شعبان متولّد شده است اگرچه خلاف مشهور است، چنانچه در ماه رجب مذكور شد، امّا بر وفق اين روايت اگر روزه و زيارت آن حضرت و ساير اعمال خير را در اين روز به عمل آورند مناسب است.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

نماز شب هفتم ماه شعبان (۲۸ بهمن)

به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:

هركس در شب هفتم ماه شعبان دو ركعت نماز-در ركعت اول «فاتحة الكتاب» یک بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» صد بار و در ركعت دوم سوره‌ى «حمد» یک بار و آية الكرسى صد بار-بخواند،

هر مؤمنى اعم از مرد و زن اين نماز را بخواند، خداوند متعال دعاى او را مستجاب نموده و حوايجش را بر مى‌آورد و در هر روز ثواب شهيد را براى او مى‌نويسد و هيچ گناهى بر او نمى‌ماند.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

هنر شنیدن صدای قلب

بزرگ‌ترین گنج آدمی بینش و آگاهی قلبی‌ست.

#هنر_شنیدن_صدای_قلب، #جان_فیلیپ_سِندکِر، مترجم: #نیکی_فیروزکوهی، #انتشارات_شالگردن، ص ۱۲۰

نماز شب ششم ماه شعبان ( ۲۷ بهمن)

در حديث منقول از پيامبر اكرم-صلوات اللّه عليه و آله-آمده است:

هركس در شب ششم ماه شعبان  چهار  ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب»  یک  بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» پنجاه بار-بخواند،

خداوند روح او را در حال سعادت و نيكبختى مى‌گيرد و قبرش وسيع مى‌گردد و از قبر بيرون مى‌آيد

در حالى كه چهره‌اش مانند ماه مى‌درخشد و مى‌گويد: گواهى مى‌دهم كه معبودى جز خدا نيست و حضرت محمد، بنده و فرستاده‌ى او است.»

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

هنر شنیدن صدای قلب

دنیا آرام آرام از جلوی چشم‌های او محو شد. دنیا مثل خاکستر آتشی که نه گرما دارد نه روشنی در میان مردمک‌های او مُرد. تین‌وین در اعماق قلبش اعتراف می‌کرد که از این موضوع زیاد هم ناراضی نیست. او از تاریکی ابدی ناراحت نبود، از این که سیاهی و بی‌رنگی جای تصاویری که تا به آن روز دیده بود را بگیرد نگرانی نداشت. باورش شده بود که حتی اگر کور به دنیا می‌آمد چیز زیادی برای از دست دادن نداشت.

#هنر_شنیدن_صدای_قلب، #جان_فیلیپ_سِندکِر، مترجم: #نیکی_فیروزکوهی، #انتشارات_شالگردن، ص ۸۷

روزه و زیارت امام حسین (ع) در روز پنجم شعبان (۲۷ بهمن)

شيخ طوسى روايتى نقل كرده است كه حضرت امام حسين عليه السّلام در روز پنجم اين ماه متولّد شده است اگر احتياطا این روز را نیز روزه بدارند و اعمال را در اين روز نيز به عمل آورند، خصوصا زيارت بهتر است.

منبع: زاد المعاد علامه محمد باقر مجلسی

التماس دعا

عمل شب پنجم شعبان (۲۶ بهمن)

در حديثى از پيامبر اكرم-صلوات اللّه عليه و آله-آمده است:

هركس در شب پنجم شعبان  دو  ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب» یک  بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» پانصد بار- بخواند

و بعد از سلام نماز  هفتاد بار بر پيامبر-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-صلوات بفرستد، خداوند  هزار حاجت از حوايج دنيوى و اخروى او را برمى‌آورد

و به شماره‌ى ستارگان آسمان، شهر در بهشت به او عطا مى‌كند.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

هنر شنیدن صدای قلب

برای از تو گفتن حتی زیباترین کلمات می‌تواند تهی و بی‌معنی جلوه کنند. زندگی چقدر می‌تواند خسته‌کننده و غم‌انگیز باشد برای آن‌هایی که برای نزدیک بودن و با هم بودن محتاج کلمات، محتاج شنیدن یا دیدن دیگری‌اند. آن‌هایی که باید عشقشان را ثابت کنند، آن‌هایی که محض اعتماد باید عشق دیگری به خودشان را تأیید کنند.

#هنر_شنیدن_صدای_قلب، #جان_فیلیپ_سِندکِر، مترجم: #نیکی_فیروزکوهی، #انتشارات_شالگردن، صص ۳۹ و ۴۰

گلشاد و گلنوش (کلیله و دمنه خندان)

#گلشاد_و_گلنوش_(کلیله_و_دمنه_خندان)، #گیتی_صفرزاده، #مدرسه

به نظرم تناقض عجیبی در این نقیضه‌نویسی کلیله و دمنه وجود داشت، پاورقی‌های کتاب مفهوم برخی کلمات متن را توضیح داده بود ولی به نظرم یا کلا باید قید پاورقی را می‌زدند یا همه‌ی کلماتی که احتمالا برای بعضی خواننده‌گان نامفهوم بود را شرح می‌دادند، کلماتی بدون شرح در متن وجود دارد که از کلمات شرح داده شده ثقیل‌ترند؛ نمی‌دانم این مشکل از نویسنده است یا دبیر مجموعه یا .... در کل طنز کتاب یک‌دست و روان بود ولی حداقل در مورد شخص من طنزهای نوشتاری خیلی کم‌تر از طنزهای دیگر موجب خنده یا حتی لب‌خند می‌شود و به نظرم واقعا طنزنویسی کار بسیار سختیست که البته گاهی عکس این موضوع را تجربه کرده‌ام، مثلا با بعضی از طنزهای مجله‌ی گل‌آقا (که اتفاقا نویسنده هم از همان مکتب گل‌آقاست)، بعضی از طنزهای چل‌چراغ و یا بعضی از طنزهای عبید زاکانی. در این کتاب به جای کلیله و دمنه که دو شغال بودند گل‌شاد و گل‌نوش گفت‌وگو می‌کنند که مادربزرگ و نوه هستند و تضاد این دو نسل فضای گفت‌وگوها را طنزآمیز می‌کند. کتاب در ۱۵ باب نوشته شده که ارتباط خاصی با هم ندارند. امتیاز: ۶ از ۱۰.

گلشاد و گلنوش (کلیله و دمنه خندان)

به صحبت مردمان التفات نباید نمود و به داشته و خواسته خود باید خشنود بود و آنگاه نصرت و شادمانی هر آینه روی نماید و چه بسیار مردمان که خواهند تو را به حیلتی بفریبند تا خود از چیزی بهره‌مند گردند یا به سادگی نظری دهند که از حقیقت به دور باشد. و سعادتمند آن‌کس که شادی خود از اسباب دنیوی کسب نکند و ظاهر خود به حرف مردمان متغیر ننماید و حظ و بهره ایام را با دل و جان خود بَرَد و....

#گلشاد_و_گلنوش_(کلیله_و_دمنه_خندان)، #گیتی_صفرزاده، #مدرسه، ص ۵۸

عمل شب چهارم ماه شعبان (۲۵ بهمن)

در حديثى از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:

هركس در شب چهارم شعبان  چهل ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب»  یک  بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» بیست و پنج بار -بخواند،

خداوند در برابر هر ركعت ثواب يك ميليون سال را براى او مى‌نويسد و در برابر هر سوره، يك ميليون شهر براى او بنيان مى‌نهد و ثواب يك ميليون شهيد را به او عطا مى‌كند.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

گلشاد و گلنوش (کلیله و دمنه خندان)

در روزگار ما به دو گونه می‌شد با دوستان گفت‌وگو و احوالپرسی کرد؛ یکی آنکه بر سر دیوار حیاط می‌نشستیم و دوست داخل حیاط می‌نشست و از آنجا به آواز همدیگر را صدا می‌کردیم و گفت‌وگوها می‌نمودیم و گاه او از درختان حیاط، پرتقال می‌چید و به بالا پرت می‌کرد و گاه من از کیسه‌ام، نخودچی و کشمش برایش به پایین می‌ریختم و خوراک‌های لذیذ را با یکدگر به اشتراک می‌گذاشتیم. دیگر آنکه مرقومه می‌نوشتیم برای دوستی که از ما دورتر بود و برای مرقومه نوشتن، کاغذهای رنگین انتخاب می‌کردیم و پایان نامه می‌نوشتیم "نمک در نمکدان شوری ندارد دل ما طاقت دوری ندارد"، آنگاه به هوای ارسال مرقومه به سر خیابان می‌رفتیم و ویترین مغازه‌ها را نگاه می‌کردیم. سپس به خانه می‌آمدیم و هرروز صبح، درِ خانه را پنج دفعه باز و بسته می‌کردیم تا ببینیم جواب مرقومه‌مان آمده یا نه، و چون جواب مرقومه می‌رسید، آن را به‌سرعت باز نمی‌کردیم تا لذتش دوچندان شود. به وقت مناسب آن را می‌گشودیم و کاغذ رنگی و دست‌خط دوست را می‌دیدیم و قلبمان گرومب گرومب می‌رقصید و در انتهای مرقومه می‌خواندیم که نوشته بود: گل سرخ و سفید و ارغوانی، فراموشم نکن تا می‌توانی.

#گلشاد_و_گلنوش_(کلیله_و_دمنه_خندان)، #گیتی_صفرزاده، #مدرسه، صص ۵۰ و ۵۱

روز سوم ماه شعبان (۲۵ بهمن)

روز مبارکى است که شیخ در مصباح فرموده در این روز متولّد شد جناب حسین بن على علیه السلام و بیرون آمد توقیع شریف به سوى قاسم بن عَلاء همدانى وکیل حضرت امام حسن عسکرى علیه السلام که مولاى ما حسین علیه السلام متولد شد روز پنجشنبه سوّم شعبان پس روزه بگیر آن روز را و این دعا را در آن روز بخوان:

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فى هذَا الْیوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهادَتِهِ

خدایا از تو خواهم به حق مولود در این روز آن مولودى که به او وعده شهادت داده شده بود

ادامه نوشته

شب سوم ماه شعبان (۲۴ بهمن)

سید بن طاوس ثواب بسیارى نقل کرده از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله براى کسى که شبهاى سه روز اوّل این ماه دو رکعت نماز کند در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید یازده مرتبه.

منبع: کلیات مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی (ره)

التماس دعا

شب دوم ماه شعبان (۲۳ بهمن)

سید بن طاوس ثواب بسیارى نقل کرده از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله براى کسى که شبهاى سه روز اوّل این ماه دو رکعت نماز کند در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید یازده مرتبه.

منبع: کلیات مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی (ره)

التماس دعا

روز دوم ماه شعبان (۲۴ بهمن)

سید بن طاوس ثواب بسیارى نقل کرده از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله براى کسى که سه روز اوّل این ماه را روزه دارد.

منبع: کلیات مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی (ره)

التماس دعا

گلشاد و گلنوش (کلیله و دمنه خندان)

در آبگیری دو مرغابی و سنگ‌پشتی ساکن بودند و به حکم مجاورت با هم دوستی می‌کردند. مصیبت کاهش نزول باران و کمبود آب پشت سدها و استفاده بی‌حذر از قنوات به آنجا هم رسید و در آب برکه نقصانی پدید آمد. مرغابی‌ها چون این دیدند نزد سنگ‌پشت آمدند و گفتند: "بدرود ای دوست گرامی، که چون آب برکه رو به زوال۱ دارد قصد رفتن داریم." سنگ‌پشت را از این وداع اشک در چشم آمد و گفت: "چگونه باشد که شما دوست دیرین خود را به خاطر این نقصان ترک کنید؟ که اینک دوران کهن گذشته و لابد آدمیان چاره‌ای برای این حکایت خواهند اندیشید."
مرغابی‌ها سر به چپ و راست تکان دادند و گفتند که نیکو گفتی و ما نیز از همین ترسیم. صبح روزی که آدمیان از کم‌آبی این برکه خبردار شوند، از هر سو به این نقطه رهسپار گردند که چرا آب برکه نقصان پذیرفت و از کدام سولاخ دزدیده گردیده و فواید برکه در شعر و ادب پارسی و تربیت فرزندان نکو چه بُوَد و فرزندان آیندگان از کدام برکه حکایت زندگی بیاموزند و فی‌الحال گردهمایی‌ها کنند و پرچم‌ها برافرازند و نطق‌ها از خود بیرون بدهند و دست بر یقه یکدیگر برند و این حکایت ادامه یابد تا وقتی که آب برکه به کلی خشک شود.
سنگ‌پشت گفت: "ای دوستان اگر حکایت آدمیان این است پس مرا در این میانه تنها نگذارید و به حیلتی با خود ببرید، که شرط دوستی جز این نباشد."
مرغابیان فی‌الحال چوب‌دستی از آستین خود بیرون آوردند و گفتند: "اگر میانه چوب را محکم به دندان بگیری می‌توانیم آن را به پرواز درآوریم و تو را نیز با خود ببریم اما چون تو را برداشتیم و به هوا رفتیم و مردمان ما را دیدند و قیل‌وقالی کردند، باید که لب فروبندی و خود را گرفتار سخنان آن‌ها نکنی و درباره محیط‌زیست و نگهداری از مادر طبیعت و اوضاع جانوران هیچ سخن نگویی." سنگ‌پشت گفت: "فرمان‌بُردارم" و به سرعت چوب‌دستی را به دندان گرفت.
چون به اوج هوا رسیدند. مردمان آن‌ها را بدیدند و از ایشان به شگفت آمدند و از زن و مرد و خرد و جوان آواز برخاست.
یکی گفت: "بنگرید این سنگ‌پشت را که پسین‌گونه۲ نادر از سنگ‌پشت‌های این بلاد است که نوکیسگان آن را دزدیده‌اند که به منزل برند و نگاهداری‌اش کنند، تا پیش چشم مردمان قمپز در کنند که سنگ‌پشت خانگی دارند، و نام بر او گذارند و قلاده بر گردنش آویزند و به ترفندی هم سنگِ پشتِ او را جدا کنند و از آن گردن‌آویز و گوشوار و دست‌بند سازند و بر خود بیاویزند.
دیگری آواز سرداد که بنگرید این پهپاد را که به شکل سنگ‌پشت در آمده و زود باشد که گرافی۳ کند از خیابان ما و منزل ما و پس و پشت ما و حکایت شام شب ما و کدورت دیشب ما با اهل خانه، و به دیگران بگوید؛ باشد که سنگ بر او فرواندازیم تا بیفتد.
آن یک ندا در داد که سنگ‌پشت پرنده را ببینید که من عمری با شما گفتم که چنین جانداری وجود دارد و باورم نکردید و گفتید که شب، شام را سبک‌تر میل کن و روز ذره‌بین چشمت را فراموش نکن و قبل از خواب حکایت‌های ژانر خیالی نخوان. باشد که سنگ بر او فرواندازیم تا بیفتد و ببینید و از گفتارهای زشتتان نادم شوید. سنگ‌پشت ساعتی خاموش بود. آخر، بی‌طاقت گشت؛ دهان گشود و گفت: "به‌جای این قیل و قال‌ها، شیرچکان آب را بی‌وقفه باز نگذارید و از ریختن زباله دوری کنید و به حقوق جانداران احترام گذارید و روی کوه و در و دشت و منتهی الیه ساحل، منزل‌سازی نکنید و..."
دهان گشودن همان بود و از بالا افتادن همان. و چون سخنانش طولانی بود به نیمه نرسیده، بر زمین گرم اصابت کرد و گفتارش ناشنیده ماند.
مرغابیان به افسوس سر تکان دادند و به سرعت دور شدند.

۱- نیستی
۲- آخرین نوع
۳-ثبت


#گلشاد_و_گلنوش_(کلیله_و_دمنه_خندان)، #گیتی_صفرزاده، #مدرسه، صص ۲۸-۳۰

گلشاد و گلنوش (کلیله و دمنه خندان)

آورده‌اند که در ناحیت کشمیر مرغزاری بود خوش و صیادان آنجا بسیار. زاغی در حوالی آن مرغزار بر درختی بزرگ خانه داشت. زاغ را فرزندی بود که میل بسیار به ورزش و توانمندی داشت و مادر را بگفت که باید مرا به مدرسه ورزش گذاری تا قهرمان شوم و همه نام مرا تکرار کنند و تصویر من بر دیوار خانه‌هایشان بزنند و همچون من قارقار کنند و هر کجا روم برای من بال‌وپر بشکنند و من پنجه پای خود را به نشان یادگاری بر ورق پاره‌هایشان زنم و زان پس به هر کجا خواهم بروم، سوار چرخ‌بال شخصی شوم و از مرارت بال‌بال زدن رهایی یابم.
مادر چون اصرار فرزند دید گفت که به زودی گروهی از ورزشکاران از اینجا گذر خواهند کرد و من پیش ایشان خواهم رفت و پافشاری خواهم کرد که تو را در میان بپذیرند وگر نپذیرند، سر خود کج خواهم کرد وگر مال بخواهند، بال‌وپر خود خواهم فروخت و هر چه بخواهند می‌کنم که خوش عاقبتیِ فرزند برای مادر از هر چیز دیگر باارزش‌تر است.
روزی صیادی روی بدان درخت نهاد و به زیر آن دام بینداخت و منتظر نشست. ساعتی بود تا آنکه گروهی از کبوتران برسیدند، همگی جزو لیگ دسته یک مرغزار، و به دیدن آن‌ها بچه زاغ هیاهو کرد و بالا و پایین پرید و گفت: "مادر! مادر! من از همین‌ها می‌خواهم!"
زاغ از بالای درخت، دام و کبوتران را دید؛ صدا کرد و الحاح۱ ورزید که از دام پرهیزشان دهد. آنها اعتنا نکردند و در دل گفتند که سر ما همچون سر عقاب است و هیکل ما چون هیکل گاو است و نعره ما چون نعره شیر است و لازم نباشد که به صدای زاغکی توجه کنیم و چون هوس خوردن داشتند به سمت دانه‌ها رفتند و غافل فرود آمدند و جملگی در دام افتادند. کبوتران را اضطرابی آمد و مجادله می‌کردند هر یک با دیگری که تو میل دانه کردی و باعث شدی که فرود آییم. در میان آن‌ها کبوتری بود باتدبیر که سرمربی گروه بود و تعهد داده بود که آن گروه به لیگ برتر رساند، گفت: "جای مجادله نیست، شما همگی ورزشکارید و قهرمانید و نیرومندید. صواب آن باشد که حال به طریق تعاون، قوتی کنید تا بلند شویم و دام از جای برگیریم، که قوت شما دام را از جای بلند خواهد کرد و رهایی خواهیم یافت."
پس خواست که شمارش معکوس جهت پرواز دسته‌جمعی آغاز کند که یکی از کیوتران گفت: "برای من لباس مخصوص چنین کاری فراهم نکرده‌اند و من با این جامه پرواز نخواهم کرد."
دیگری گفت: "در قراردادی که با من بسته بودند، چنین حرکت اضافه‌ای را ذکر نکرده بودند و من پرواز نخواهم کرد."
آن یک لب گشود که سه نوبت غذای روزانه وعده داده شده در قرارداد را به ما نداده‌اند و من پرواز نخواهم کرد.
دیگری ندا داد که من هنوز در فرم بدنی مطلوب نیستم و چنین پروازِ پرقدرتی بال‌هایم را کج‌ومعوج خواهد کرد و برای پنجه هایم ضرر دارد و پرواز نخواهم کرد.
یکی دیگر گفت که من زمان قراردادم با باشگاه به پایان رسیده و تا یک درهم و دینار آخرم را نگیرم، از جایم تکان نخواهم خورد و پرواز نخواهم کرد.
پس کبوتران هر یک حدیث خود می‌گفتند و از جاهی نجنبیدند. صیاد که کنجی نشسته بود بیرون آمد و جملگی در دام گرفت و برد. زاغ و بچه‌زاغ هر دو فرجام کار آن‌ها بدیدند.

۱- پافشاری


#گلشاد_و_گلنوش_(کلیله_و_دمنه_خندان)، #گیتی_صفرزاده، #مدرسه، صص ۲۵-۲۷

روز اوّل ماه شعبان (23 بهمن)

روزه اش فضیلت بسیار دارد و از حضرت صادق علیه السلام روایت است که هر که روزه بگیرد روز اوّل شعبان را واجب شود براى او بهشت البته و سید بن طاوس ثواب بسیارى نقل کرده از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله براى کسى که سه روز اوّل این ماه را روزه دارد و در شب هاى آن ها دو رکعت نماز کند در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید یازده مرتبه.

و بدانکه در تفسیر امام علیه السلام خبرى در فضیلت شعبان و روز اوّل آن ذکر شده که فوائد بسیار در آن مندرج است و شیخ ما ثقة الاسلام نورى نَوَّرَ اللّهُ مَرْقَدَهُ آن خبر را ترجمه نموده و در آخر کتاب کلمه طیبه ذکر فرموده و چون آن خبر طولانیست و مقام را گنجایش تمام آن نیست ما مختصر آن را در این جا ذکر مى کنیم.

حاصل آن خبر آن است که حضرت امیر المؤ منین علیه السلام در روز اوّل شعبانى گذشت به جماعتى که در مسجدى نشسته بودند و در امر قَدَرْ و امثال آن گفتگو مى کردند و بلند شده بود صداهاى ایشان و سخت شده بود لجاجت و جدال ایشان پس حضرت ایستاد و بر ایشان سلام کرد آن ها جواب سلام دادند و براى آن جناب برخاستند و خواهش کردند که نزد ایشان بنشیند آن حضرت به ایشان اعتنایى نکرد و فرمود اى گروهى که سخن مى گویید در چیزى که نفع نمى رساند آیا ندانستید که خداى تعالى را بندگانیست که ساکت کرده ایشان را خوف بدون آنکه عاجز باشند از گفتن یا لال باشند بلکه ایشان هرگاه به خاطر آرند عظمت خداوند را شکسته مى شود زبان هایشان و کنده مى شود دلهایشان و مى رود عقلهاى شان و مبهوت مى شوند به جهت اِعْزاز و اِجلال و اعظام خداوند پس هرگاه به خود آمدند از این حالت رو مى آورند به سوى خدا به کردارهاى پاکیزه

ادامه نوشته

شب اوّل ماه شعبان (۲۲ بهمن)

نمازهاى بسیار در اقبال ذکر شده از جمله دوازده رکعت به حمد و یازده مرتبه توحید

منبع: کلیات مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی (ره)

التماس دعا

اعمال روز آخر ماه رجب (۲۲ بهمن)

در این روز غسل وارد شده و روزه‌اش سبب آمرزش‌گناهان گذشته و آینده است و «نماز سلمان» به صورتی که در ضمن اعمال روز اوّل بیان شد خوانده شود.

منبع: کلیات مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی (ره)

التماس دعا

نماز شب سی‌ام ماه رجب (۲۱ بهمن)

در برخى كتاب‌هاى دربردارنده‌ى گنجينه‌هاى ايمنى و تاج‌هاى خشنودى خدا، به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:

هركس در شب سى‌ام رجب  ده ركعت نماز-در هر ركعت سوره‌ى «حمد»  یک  بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» ده بار-بخواند، خداوند در بهشت فردوس هفت شهر به او عطا مى‌كند و از قبر در حالى كه صورتش همانند ماه شب چهاردهم مى‌درخشد بيرون مى‌آيد و همانند آذرخش گذرا از [پل] صراط مى‌گذرد و از آتش جهنم نجات مى‌يابد و ستايش از آن خدا است.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

گلشاد و گلنوش (کلیله و دمنه خندان)

هر چه تلاش کنی، نتوانی حکایتی را پنهان سازی و همه می‌روند اما حکایت‌ها باقی می‌مانند.

#گلشاد_و_گلنوش_(کلیله_و_دمنه_خندان)، #گیتی_صفرزاده، #مدرسه، ص ۲۴

گلشاد و گلنوش (کلیله و دمنه خندان)

آورده‌اند که زاغی و گرگی و شگالی در خدمت شیری بودند. اشتری به طلب چراخور در بیشه آمد و گفت: "مرا باید که در این بیشه جای دهید و میان خود بپذیرید و خانه نیکو دهید که من قهرمان کول‌۱سازی هستم و روزی سه نوبت در باشگاه وزنه می‌زنم و نوشابه انرژی‌زا می‌خورم و پرورش‌اندام کار می‌کنم و کس نداشته چنین یال و کوپالی که من دارم." زاغ و گرگ و شگال دم فروبستند و او را در میان خود جا دادند.
روزی شیر در طلب شکاری می‌گشت، پیلی با او دچار۲ شد و میانشان جنگی عظیم درگرفت و از هر دو طرف کش و واکش شد، تا شیر مجروح و نالان بازآمد و روزها از شکار باز بماند. حیوانات خواستند که چاره‌ای بر کار او اندیشند و خوش‌خدمتی به‌جاآرند. زاغ یاران را گفت: "حال، فرصتی نکوست تا اشتر را از میان برداریم که دیگر یال و کوپال و قدرت و هیکل خود به رخ ما نکشد." پس، نزد اشتر رفتند و ذکر شیر و رنجی که او را رسیده بود، به اشتر بازگفتند و گفتند که ما در سایه دولت و حشمت شیر در این مُلک به خرمی روزگار گذرانده‌ایم. امروز که او را این رنج افتاده، شایسته است به نزد او رویم و به رسم مروّت و بندگی، جان خود بر او عرضه کنیم. و هر کس که جان خود عرضه۳ کند، دیگری آن را دفع کند و عذری نهد و گوید ملک از گوشت من خورد. تا بدین ترتیب، به جان کس آسیبی نرسد و محبت خویش نیز به شیر معلوم گردانیم. اشتر پذیرفت و جملگی پیش شیر رفتند. پس از شکر و ثنا به جان شیر، زاغ گفت: "راحت ما به صحت۴ ذات ملوک است و برای من مایه مسرت است که شیر از گوشت من رمقی حاصل کند." دیگران گفتند: "در خوردن تو چه فایده و از گوشت تو چه سیری حاصل شود که چون پای و پر و بال تو جدا شود، گوشت چندانی باقی نماند و این شایسته مَلک نیست." شگال هم به همین شیوه، گوشت خود عرضه داشت. دیگران گفتند: "گوشت تو شایسته مَلک نیست که بویناک و بدطعم است. و شیرین‌مزه نیست." گرگ هم بدین منوال سخن بگفت. گفتند که گوشت تو نیز زهر هلاهل۵ است و حنّاق۶ آرد و خواب شب را پر کابوس کند.
اشتر نیز به شیوه آنان پیش رفت و گوشت خود بر شیر عرضه کرد. پس همگی یک صدا گفتند: "راست می‌گوید، که او اهل بدن‌سازی است و همه بدنش گوشت پر عضله تازه و پرخون است و از خوردن آن منفعت زیاد حاصل آید." شیر چون این سخن بشنید، در دَم بر اشتر افتاد و او را پاره پاره کرد.

۱- شانه، دوش
۲- برخورد ناگهانی
۳- پیشکش
۴- تندرستی
۵- زهری که هیچ درمانی ندارد.
۶- آنچه باعث گرفتگی گلو و خفگی شود.


#گلشاد_و_گلنوش_(کلیله_و_دمنه_خندان)، #گیتی_صفرزاده، #مدرسه، صص ۱۵ و ۱۶

فضیلت روزه گرفتن در روز بیست و نهم رجب (۲۱ بهمن)

«جعفر بن محمد دوريستى» در كتاب خود به نقل از امام رضا-عليه السّلام-آورده است كه فرمود:

«هركس روز بيست و نهم رجب را روزه بدارد، روزه‌ى اين روز كفاره‌ى  صد سال گناه خواهد بود.»

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا

عمل شب بیست و نهم رجب (۲۰ بهمن)

در برخى كتاب‌هاى دربردارنده‌ى هداياى والا براى اهل علم و عمل، به نقل از پيامبر اكرم-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-آمده است:

هركس در شب بيست و نهم رجب دوازده ركعت نماز-در هر ركعت «فاتحة الكتاب»  یک  بار و سوره‌ى «سبّح اسم»  ده  بار و سوره‌ى «إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ» ده بار-بخواند

و پس از آنكه نماز را به پايان برد صد بار بر پيامبر-صلّى اللّه عليه و آله و سلّم-صلوات بفرستد و صد بار به درگاه خدا استغفار كند، خداوند سبحان پاداش عبادت فرشتگان را براى او مى‌نويسد.» مشابه ثواب يادشده براى اين نماز، پيش از اين گذشت.

منبع: اقبال الاعمال، سید ابن طاووس قدس سره

التماس دعا