در برابر شرایط نامساعد آب‌وهوایی کار چندانی از دست ما بر نمی‌آید، درعین‌حال، برخی از پژوهشگران معتقدند سیاست‌گذاران، با اصرار بر سیاست جلو و عقب‌کشیدنِ فصلی ساعت‌رسمی، به معضلاتی که به نور آفتاب مرتبط است دامن می‌زنند. سیاست استفاده از ساعات روشنایی، که به موجب آن در بهار ساعت‌ها یک ساعت جلو کشیده می‌شود، تعداد ساعات بیداری‌مانی را در طول ماه‌های بهار و تابستان افزایش می‌دهد. عمدتاً سیاست مزبور محبوب است، چون به افراد امکان می‌دهد که تا چند ساعت بعد از غروب آفتاب از گرمای مطبوع شبانگاهی لذت ببرند. ازاین‌رو، بسیاری از کشورهای دنیا، از جمله بیشترِ پنجاه ایالت آمریکا، سیاست استفاده از ساعات روشنایی را به رسمیت می‌شناسند، سیاستی که در خلال سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵، طی ریاست‌جمهوری فرانکلین روزولت در زمان جنگ، جایگاه محکمی به دست آورد. روزولت به آرمان‌های میهن‌پرستانه متوسل شد و اظهار کرد که اگر آمریکایی‌ها ساعات بیشتری از روز را بیدار بمانند و ساعات کمتری به روشنایی برق اتکا کنند، این منابعِ ارزشمندِ سوخت محفوظ خواهد ماند. در واقع، ده‌ها سال تحقیق نشان داده است که سیاست مزبور باعث مصرف بیش از اندازه می‌شود، چون افراد در بیشتر ساعات روز از سیستم‌های پرمصرف سرمایشی استفاده می‌کنند که قاعدتاً طی ساعات شب كمتر استفاده می‌شود.
در سالهای اخیر، پژوهشگران نشان داده‌اند که دو بار تغییردادنِ ساعتِ بدن عوارض عمده‌ای دارد، به‌خصوص موقعی که، در فصل بهار، یک ساعت از خواب کم می‌شود. روزِ بعد از شبی که ساعت تغییر می‌کند هزاران راننده با خستگی ناشی از تغییر ساعت به‌صورت منطقه‌ای کار می‌کنند و در همان روز آمار تصادفات ۷ درصد بیشتر می‌شود. بدتر از آن، طبق ادعای یکی از پژوهشگران مخالف با سیاست تغییر ساعت، دانش‌آموزانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که ساعت تغییر می‌کند هفت ماه از سال را ناهمخوان با ریتم زیست‌شناختی بدنشان سپری می‌کنند. در نتیجه، زمانی‌که پژوهشگران امتیاز محصلین شهرهای ایالت ایندیانا (که سیاست تغییر ساعت را رعایت می‌کنند) را با امتیاز محصلین شهرهایی که، در تمام طول سال، ساعت استاندارد را رعایت می‌کنند مقایسه کردند، متوجه شدند که دسته اول در آزمون اس.اِی.تی شانزده نمره کمتر کسب کرده‌اند.۱ ایندیانا یکی از معدود ایالت‌هایی است که دانش‌آموزان وارد کالج‌هایی می‌شوند که بر اساس مرزهای شهرستانی تفکیک می‌گردد (نقاطی که فقط چند مایل از هم فاصله دارند) و هفت ماه از سال را در مناطق زمانی مختلف سپری می‌کنند. هرساله سیاست‌گذاران آموزش و پرورش میلیون‌ها دلار صرف می‌کنند تا شکاف‌های کوچکی را که در عملکرد دانش‌آموزان در آزمون اس.ای.تی وجود دارد ترمیم کنند، شکاف‌هایی که گروهی از دانش‌آموزان را، نسبت به سایرین، محروم می‌گرداند. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که کنارنهادن سیاست تغییر ساعت می‌تواند راهکاری نسبتاً کم‌هزینه برای این معضل باشد.

1. Gaski, J. F., and Sagarin, J. (2011). "Detrimental effects of daylight saving time on SAT scores". Journal of Neuroeconomics, Psychology, and Economics, 4, 44-53.


#بازداشتگاه_صورتی #نیروهای_پنهانی_که_طرز_فکر،_احساس_و_رفتار_آدمی_را_شکل_می‌دهند، #آدام_آلتر، مترجم: #هوشمند_دهقان، #انتشارات_ترجمان_علوم_انسانی، صص ۲۸۶ و ۲۸۷